31 października w Miejskim Ośrodku Kultury w Olkuszu odbyło się kolejne z cyklu seminariów naukowych Performatywność wiersza.
Seminaria są organizowane przez Centrum Badań nad Kulturą i Edukacją Regionalną UKEN i Klub Literacki MOK w Olkuszu i skierowane do nauczycieli, uczniów, studentów, środowisk naukowych i twórczych. Ich pomysłodawcą jest Marek Pieniążek – dr hab. prof. UKEN prowadzący spotkania.
Październikowy wykład wygłosił prof. dr hab. Jakub Momro.
Profesor Momro pracuje na Wydziale Polonistyki w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Jest filozofem, literaturoznawcą, eseistą i tłumaczem. Jest członkiem kolegium redakcyjnego "Tekstów Drugich" oraz serii wydawniczej "Nowa Humanistyka". Opublikował monografię o Samuelu Becketcie, Literatura świadomości. Samuel Beckett – podmiot – negatywność (2010), studium Widmontologie nowoczesności (Genezy, 2014), monografię Ucho nie ma powieki. Dźwiękowe sceny pierwotne (2020). Obecnie przygotowuje książkę o okrucieństwie we współczesnej literaturze, kulturze i nauce.
Co to znaczy, że wiersz brzmi? Na to pytanie odpowiedzią był dzisiejszy wykład.
W nowoczesnej poezji warstwa dźwiękowa odgrywa dużą rolę, jest źródłem sensu, wyobraźni i obrazu.
Czy warstwa dźwiękowa poezji zależy od współczesnych form medialnych, których jest niezwykle dużo, czy od metody przekazu, czy też od potencjalności wiersza? A może od nich wszystkich?
Wnikliwy wykład rozwiał wątpliwości na ten temat.
Po wykładzie i dyskusji słuchacze mogli spotkać się poetkami i poetami Klubu Literackiego MOK na warsztatach poetyckich.
Joanna Szarras, MOK